Katsoin tänään Dr. Philiä (joo kyllä, katson sitä!) ja siinä oli aiheena miehen narsismi. Aviomies piti naistaan tyhmänä ja haukkui tätä huoraksi ja läskiksi, sen lisäksi haukkui yhteistä 4-vuotiasta tytärtä nartuks. Hänen mielestään heidän suhteessaan kaikki olisi hyvin jos nainen tekisi niinkuin mies halusi.

Tajusin minkälaisessa tyrannisoivassa ja henkisesti pahoinpitelevässä suhteessa elin eksäni kanssa. Monesti riidellessämme jostain asiasta josta olin hänelle suuttunut (ihan aiheesta), se kääntyi aina niin että mä tunsin syyllisyyttä, pyysin anteeksi ja halusin korjata tilanteen. Se ihminen oli itse niin epävarma ja itsetunnoton että tarvitsi jonkun jota pistää matalaksi jotta pystyi nostamaan omaa itseään ylemmäksi. Monesti tunsin suhteessa olevani jotenkin yksinkertainen ja huomasin että eksäni laittoi mua sellaisen "sinä olet vain nainen, siivoa"-asemaan jota vihaan ja jota olen koko aikuisen elämäni koittanut välttää. Yllättävän helposti se kuitenkin kävi, musta tuli hihittävä "pikkuvaimo" joka vain väänsi asioita jotka mua häiritsi todella sen käyttäytymisessä. Hänessä ei koskaan ollut vikaa ja jos häntä jostain syyllistin, sain tuntea loppupeleissä itse olevani paha ihminen kun kehtasin häntä syyllistää.

Onneksi löysin ne kuvat ja sain suhteemme päätökseen, jos olisin jäänyt suhteeseen, olisin menettänyt itseni ja musta olisi tullut täysin tyrannisoivan narsistin ovimatto ja piakkoin se olisi varmaan mennyt siihen että hän olisi alkanut haukkumaan mua tyhmäksi läskiksi ämmäksi ja jos jossain vaiheessa olisi tullut lapsia kuvioon, olis varmaan hekin saaneet osansa. Hänen pettämisessään, eli siinä että herutteli netissä kaikenmaailman miehiä ja naisia, ei ollut mitään vikaa mutta jos mä olisin tehnyt samaa, olisi ollut helvetti irti.

Ystäväni ja perheeni kanssa puhuimme monesti hänen käyttäytymisestään ja ulkopuolelta se onkin helpompi havaita, mutta kun ihmistä haluaa rakastaa, sulkee silmänsä pahuudelta. Onneksi kävi näin ja voin taas eheyttää itseni ja omanarvon tuntoni ja toivon että kaikki naiset heräisivät siihen miten heitä kohdellaan.